Back to search
Publication

Illness experiences and mental health challenges associated with female genital schistosomiasis in Cameroon: a gender analysis

Abstract

Background: This paper highlights the role of cultural and structural gaps that shape illness experiences of women with manifestations of female genital schistosomiasis (FGS) and their impacts upon mental well-being.

Methods: Using ethnography, case study narrative accounts of women manifesting symptoms of FGS, as well as interviews with health workers within FGS-endemic rural fishing communities in Cameroon, we present experiences of women affected by FGS, alongside information on FGS health service provision.

Results Our results show how gendered power dynamics in decision making, gendered experiences around menstrual health and structural gaps in service provision, combine and lead to poor mental well-being. Subfertility brings a heavy psychosocial toll from external blame and rejection, exacerbated by internalised stigma and the challenge of not being able to fulfil cultural and gendered social norms.

Conclusions: Gender analysis is key to developing context-embedded understanding and addressing FGS-related challenges. With context-specific experiences demonstrating FGS comorbidity with mental ill health, there is a need to prioritise mental health integration at policy level through a person-centred approach. Furthermore, to address stigma and discrimination, campaigns to raise awareness in Cameroon, and beyond, are needed. 

Translated Abstract

French Abstract:

Contexte: Cet article met en évidence le rôle des lacunes culturelles et structurelles qui façonnent les expériences des femmes atteintes de schistosomiase génitale féminine (SGF) et leur impact sur le bien-être mental.

La méthode: À l'aide de l'ethnographie, de récits d'études de cas de femmes présentant des symptômes de schistosomiase génitale féminine, et d'entretiens avec des agents de santé au sein de communautés de pêcheurs ruraux endémiques de la schistosomiase génitale féminine au Cameroun, nous présentons les expériences des femmes touchées par le SGF, ainsi que des informations sur les services de santé liés au SGF.

Résultats: Nos résultats montrent comment la dynamique du pouvoir dans la prise de décision, les expériences de la santé menstruelle et les lacunes structurelles dans la fourniture de services, interagissent et conduisent à un manque de bien-être psychologique. La sous-fécondité entraîne un lourd fardeau psychosocial du fait du blâme et de rejet externes auxquelles sont assujetties les personnes souffrant de la maladie, ce qui est exacerbé par la stigmatisation intériorisée et le défi que représente leur incapacité à respecter les normes sociales culturelles et sexospécifiques.

Conclusion: L'analyse de genre est essentielle pour développer une compréhension intégrée au contexte et pour relever les défis liés aux SGF. les défis liés à l'ESF. Avec des expériences spécifiques au contexte démontrant la comorbidité de la FGS avec la mauvaise santé mentale, il est nécessaire de donner la priorité à l'intégration de la santé mentale au niveau politique par le biais d'une approche centrée sur la personne. l'intégration de la santé mentale au niveau politique par une approche centrée sur la personne. En outre, pour lutter contre la stigmatisation et la stigmatisation et la discrimination, des campagnes de sensibilisation sont nécessaires au Cameroun et au-delà.

More information

Type
Journal Article
Author
Masong MC
Mengue M
Marlene NT
Dean L
Thomson R
Stothard R
Theobald S